MTB/Cykel

Skeviks Gård ligger mitt i ett område med fantastiska möjligheter till bra mtb-cykling oavsett om man vill ta en lugn fikatur, träna för cykelvasan eller köra tuffa tekniska stigar uppför och nedför. Naturen är omväxlande och erbjuder cykling i klassisk skärgårdsmiljö, tät skog, öppna fält, ängar och berg, ofta med fina utsikter över hav och sjöar.

Från Skeviks Gård utgår ett flertal olika rundor med olika längd och svårighetsgrad som presenteras här nedan/under respektive flik. Svårighetsgradering från mycket lätt till svår utifrån dom olika rundorna är loggade av lokala mtb-cyklister på Värmdö och finns också att hitta på https://www.strava.com/ eller Stravas app. Logga in eller skaffa ett konto och sök efter ”Athlete” Skeviks Gård under fliken ”Explore”.

För navigering – ladda ner gpx-filen för respektive runda och ladda in i cykeldator eller smartphone med navigations-app, till exempel BikeGPX https://bikegpx.com/ som funkar både med iOS och Android. För personlig guidning av någon av rundorna eller andra alternativ och tips, kontakta gärna Cycleday Värmdö https://www.facebook.com/Cycleday/

MTB-PAKET PÅ SKEVIKS GÅRD

Beskrivning:
Lättcyklade stigar och spår och en kort bit på asfalt.
Avstickaren upp mot området Björnkärret strax efter start har en kuperad passage med en del rötter
och stenar. Vill man undvika så är det bara att gena förbi genom att följa asfaltvägen rakt fram runt
kurvan där spåret från Skeviks Gård kommer ut och inte vika in på Värmdöleden. Rundan passerar
genom Nacka Golfklubb och golfrestaurangen med mat, fika mm. Efter att ha passerat Nacka GK och
golfrestaurangen fortsätter rundan över berget västerut mot Velamsund där man kommer ner på
Boo-leden. Här går det att ta vänster (se skyltar) och göra en avstickare till Velamsund, annars håller
man höger och följer Boo-leden (som sedan övergår sedan till Värmdöleden) tillbaka mot Skeviks
Gård.
Längd: ca 1,3 mil
Svårighetsgrad: mycket lätt/lätt

Beskrivning:
Varierad och relativt lättcyklad runda på fina stigar och spår till Betsedeviken
Rundan passerar Skeviks Grotta efter ca 1,7 km och fortsätter sedan blandat bitvis på Värmdöleden
och olika lokala stigar kring Lugnetområdet, för att sedan följa Värmdöleden bort till Bestsede. Vid
infarten till Betsede passeras Guss Motor och rundan viker sedan av vänster från Värmdöleden i
korsningen Betsedevägen/Sofielundsvägen. Efter ca 300 meter viker ett spår ner tvärt till höger som
man följer ner mot havsviken med en fin badplats och rastställe. Rundan fortsätter sedan ut en bit
vid utåt efter vattnet och fortsätter sedan genom området ut mot Aspviksvägen. Efter ca 300 meter
på Aspviksvägen ansluter rundan Kårbodavägen på höger sida som man följer upp till en liten sjö.
Efter sjön viker ett spår av på vänster sida och fortsätter rakt fram hela vägen tillbaka till Skeviks
Gård.
OBS! En bit in efter att rundan passerat Lagnövägen på väg tillbaka mot Skeviks Gård kommer man
till en hästgård. Cykla förbi så lugnt som möjligt och stanna/kliv av vid möte med ryttare i området
(gäller alla möten med hästar). Alternativt följ Lagnövägen på asfalt sista biten
Längd: ca 1,2 mil
Svårighetsgrad: lätt/medel

(klicka för större bild)

Passerar öster om Gustavsberg Centrum mot Kvarnsjön för att ansluta till leden ”Kvarnsjön Runt” och
viker sedan av mot Ösby Träsk och leden ”Ösbyrundan”. På väg tillbaka mot Skeviks Gård följer
rundan en bit efter Värmdöleden och viker sedan av sista 2 kilometrarna.
Längd: ca 1,8 mil
Svårighetsgrad: medel/svår

(klicka för större bild)

Slingrar sej fram och tillbaka i och omkring områdena Björnkärret, Lugnet och ner mot Ösby Grind. I
området finns gott om upptrampade stigar och spår för den som vill utforska alternativa avstickare.
Rundan passerar även Skeviks Grotta både i början och slutet (se skyltar)